Zomerproject

Elke zomer is er het project ‘Sacrale Wervels.’

Tentoonstelling Ben Benaouisse X stations

X als symbool van het onbekende. De letter X wordt gebruikt om iets aan te duiden dat mysterieus of onbekend is en bedoeld is om ontdekt of opgelost te worden. Het x’je dook ergens in de achttiende eeuw op als verzegeling van
brieven. De letter zou het kruis van Jezus symboliseren en omdat gelovigen dat kruis soms kussen zou dat x’je ook de betekenis van een zoen hebben gekregen.
Dit jaar verwelkomen we de Gentse kunstenaar Ben Benouisse (1971),
hij groeide op in Wallonië in een gezin waar de Marokkaanse cultuur en de belgitude elkaar goed begrepen. Voor Sacrale Wervels laat Ben Benaouisse zijn oeuvre in dialoog gaan met ons kerkgebouw.

De tentoonstelling is te bezichtigen op zondag 30 juni en elk weekend van juli, van 14 tot 17u — tijdens de Gentse Feesten elke dag, van 14 tot 17u

Opening van de tentoonstelling in aanwezigheid van de kunstenaar op zaterdag 29 juni om 19 uur — met een inleiding door Frederik Van Simaey en opgeluisterd door Déjan Vercauteren op piano

Concerten en voordrachten tijdens de Gentse Feesten 2024

Programma

zo 21 juli – 14–16 uur Speciaal voor kinderen van 3 jaar tot 13 jaar: textielkleuren

ma 22 juli – 17u Jan van Houwelingen, cabaretvoorstelling “Op Sokken”

Wat is een held? Dit is een vraag die nu misschien nog wel moeilijker is dan ooit. In cabaretvoorstelling “Op Sokken” probeert Jan van Houwelingen (winnaar Albert Heijn kleurwedstrijd 2003) hier een antwoord op te vinden. In een eerlijke voorstelling over verhuizen, integreren, angsten en helden springt nieuwe Gentenaar Jan van de hak op de tak tussen zijn geboortegrond in de polders van noordoost-Nederland naar Gent, en alle verhalen daartussenin.

Jan bestijgt nu al een aantal jaar het podium met scherpe anekdotes, ironische woordgrappen en bijziende observaties, maar voor dat laatste heeft hij een bril. In “Op Sokken” loopt Jan, anekdotisch en vol zelfspot, langs de sokkels van zijn idolen op zoek naar de held in zichzelf. Hij treedt op in België en Nederland, zolang de treinen rijden.

di 23 juli – 17u Solidariteitskoor Sapukay: Op muzikale wereldreis

Sapukay is een solidariteitskoor uit Merelbeke (Oost-Vlaanderen) waarvan de naam verwijst naar een Argentijns (Guarani) begrip dat betekent: ‘Al zingend een boodschap van vrede en vriendschap uitbrengen.’
Hun credo is: ‘Als alles van waarde weerloos is, moeten wij zingen waarover wij niet mogen zwijgen, voor het te laat is.’
Als solidariteitskoor wil de groep een wereldwijde hoop op een betere samenleving uitzingen. Hierbij ondersteunde het koor al talrijke Noord-Zuid projecten.
Het koor is ondertussen aan zijn 28é jaargang gestart.
Sapukay zingt en musiceert onder leiding van Bruno De Smet en Eva Quintelier.

wo 24 juli – 14u DomineeT. Buzogany geeft een uiteenzetting over
het Protestantisme in Vlaanderen en Gent

wo 24 juli – 17u Open Mic, jong talent met Divan

De Open Mic van café bed en They Call It Indie verhuist ook deze Gentse Feesten naar onze kerk. Al ingeschreven: Camilo Donoso, Sylke, Rubauwer, Mystic Dreams, Uma Shanti Dew, Yerko en Quinn. Stuur naar @naarbedgent (of kom goed op tijd) als ook jij wil spelen!

do 25 juli – 17u Capriool: historische dansen

Capriool, centrum voor historische dans, brengt “Dansen aan het renaissancehof”. Uitgedost in originele klederdracht nemen de dansers ons mee naar een 16e-E’se balzaal waar u kan genieten van een statige Pavane, een pittige Gloria d’Amore en een verleidelijke Contentezza d’Amore.

vr 26 juli – 17u Het misverstand. Een KAHAANI Vertelling met Mieke Felix.

“Mijn moeder en ik baatten een hotel uit in Bohemen. Ergens op een plek waar nooit iemand komt, in de schaduw van een donkere heuvel, onder een grijze lucht. Rijk word je er niet van. Nee, je kunt er met moeite droog brood van eten.
Natuurlijk wilden we daar weg. Naar het zuiden. Naar waar de zon schijnt en waar de zee blauw is. We hadden een plan.
En plotseling stond hij voor onze neus. De verloren zoon, mijn broer. Maar wij hebben hem niet herkend. En hij zei niet wie hij was. Het was een misverstand. Kan gebeuren, toch?”
(Vrij naar Albert Camus, Le malentendu)

za 27 juli – 17u Georg Philipp Telemann Concert met Aryna Tsytlianok en Patrick Beuckels

Telemann is een 18de eeuwse Duits protestants componist. Hij schreef meer muziek dan Bach en Händel samen. Zijn schrijfstijl is lichter dan Bach maar prachtig en zelfs perfect voor een avondvullend programma op fluit en orgel. Kom luisteren, leer meer over Telemanns leven en geniet.

zo 28 juli – 17u Rudy De Sutter en Antoinette Panhuis,
Slotconcert met improvisatie op piano en poëzie

Rudy de Sutter brengt piano improvisaties en speelt eigen werk. Als pianist en componist was hij jarenlang werkzaam voor diverse binnen- en buitenlandse gezelschappen en ensembles. Zijn lyrische en harmonieuze pianospel wordt gekenmerkt door introspectieve bewegingen die uitmonden in ritmische explosies. Hij gaat voorbij aan de stilistische beperkingen en oefent zijn verbeelding. Gretig als hij is om nieuwe richtingen te verkennen, experimenteert hij met de magie van het moment.
Antoinette Panhuis studeerde voordrachtkunst aan het conservatorium van Gent en theologie in Brussel en Berlijn. De verbinding ligt in het Woord, het verhaal. In dit programma brengt Antoinette een gedichtenprogramma over De Schepping.

We hopen jullie talrijk te mogen verwelkomen.
Na de optredens is er mogelijkheid om na te praten bij een drankje.